Sem van der Wal legt tijdens Prinsjesdag de ongemakkelijkheid vast tussen links en rechts

Voordat Koning Willem-Alexander op 17 september de schouwburg binnenkomt om de troonrede voor te lezen, zoeken alle leden van de Eerste en Tweede Kamer een plek om te zitten. ANP-fotograaf Sem van der Wal fotografeert het moment dat fractievoorzitters Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Geert Wilders (PVV) naast elkaar wachten op de Koning: “het is toch interessant als de tegenpolen naast elkaar gaan zitten.”

Het was de eerste keer dat Van der Wal aanwezig was bij Prinsjesdag: “het was bijzonder om in de schouwburg te staan toen de troonrede werd voorgelezen. Ik kon op een gegeven moment als enige nieuwsfotograaf, naast de huisfotograaf, naar voren lopen om de aankomst van de Koning op de rode loper vast te leggen. Ik ben erg tevreden met de beelden.”

Of het moment tussen Timmermans en Wilders ook echt zo ongemakkelijk was als het lijkt, durft Van der Wal niet te zeggen. “Ze hebben elkaar wel de hand geschud, maar ik weet niet zeker of ze verder nog hebben gepraat”, vertelt hij. Voordat hij de foto maakte, hield hij de twee steeds in de gaten met de hoop dat ze naast elkaar zouden gaan zitten. “Uiteindelijk is dat ook gebeurd, dus dat kwam goed uit voor mij.”

Leden van de Eerste en Tweede Kamer wachten op het moment dat de Koning de troonrede voorleest. Foto: Sem van der Wal / ANP