Een strakblauwe lucht, met een opkomende oranje zon die het silhouet van de Waalbrug aftekent. Daarop lopen tal van wandelaars die vol enthousiasme beginnen aan de eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse. Dat is het beeld dat ANP-fotograaf Rob Engelaar dinsdagochtend tegen zessen hoopt te schieten. Het is de derde keer dat hij het iconische plaatje mag vastleggen. “Ik ben trots als het dezelfde foto is, maar dan net iets anders.”
Om vanaf de start bij de Vierdaagse om vier uur ‘s ochtends aanwezig te zijn staat de wekker vroeg: rond half 3 wordt Engelaar van zijn bed gelicht. “Je moet Nijmegen nog binnen zien te komen, want ik ben niet de enige die daar zo vroeg moet zijn. Heel lopend Nederland staat daar”, vertelt hij.
Na het fotograferen van de start is het tijd voor het editen en doorsturen van de foto’s en om zich te begeven naar zijn plekje aan het water, vanwaar hij goed zicht heeft op de Waalbrug. “Je moet de zon aan de ene kant van de brug hebben en zelf aan de andere kant staan. Er is een brug, dat is een vast gegeven, er is een zon, dat is een vast gegeven, en de plek waar jij de zon het mooiste op ziet komen is een vast gegeven. Heel veel creatieve vrijheid heb je wat dat betreft niet.”
Hoe herkenbaar het beeld ook is, toch vindt Engelaar het lastig om de foto zo goed mogelijk te krijgen. “Je wil de rechte lijn van de brug zien met daarop duidelijk de mensen met de vlaggetjes. Ondanks dat je weet wat je moet doen om die foto te krijgen, blijft het een uitdaging. Je probeert jezelf ieder jaar weer te overtreffen.” Zo koos hij er twee jaar geleden voor om de plantjes meer in beeld te brengen en vorig jaar werkte hij met een drone, waardoor je de reflectie van het water zag. “Ik probeer iedere keer iets te zoeken waardoor het hetzelfde is, maar toch ook onderscheidend is.”
De grootste uitdaging: de zaken waar je geen controle over hebt. Wat als het regent bijvoorbeeld? “Dan wordt het waarschijnlijk een redelijk treurige foto”, zegt Engelaar. “Misschien ga ik dan ook wel op de brug staan. Ik ben gestopt vooraf te bedenken hoe een foto moet zijn. Je kunt maar beter een ruwe opzet in je hoofd houden en ter plekke kijken wat er is, om teleurstelling te voorkomen.”