AD-fotograaf Pim Ras kijkt wel uit na VAR-incident: “Ik ga daar absoluut niet meer zitten”

Dinsdagavond won Nederland met 3-0 van Roemenië tijdens de achtste finale van het EK voetbal. AD-fotograaf Pim Ras was er weer bij en kijkt tevreden terug op de wedstrijd, die hij dit keer doorkwam zonder incidenten met de UEFA.

Tijdens de wedstrijd tussen Oranje en Frankrijk stootte Ras namelijk per ongeluk een kastje om, dat het signaal naar het VAR-centrum versterkte. Op het moment dat Xavi Simons een doelpunt scoorde, dat later werd afgekeurd, lag het kastje op de grond. Volgens een boze UEFA-official had hij hiermee het systeem beïnvloed en gezorgd voor minutenlange vertraging.

“Een andere fotograaf waarschuwde me al voor het kastje”, vertelt Ras over het incident. “Hij zei: ‘Jij bent motorisch niet zo goed ingesteld, dus dat kastje gaat vallen’.” De fotograaf kreeg gelijk en tot vier keer toe lag het kastje op de grond. Bij de wedstrijd tussen Nederland en Roemenië keek Ras dus wel uit. “Ik ga daar absoluut niet meer zitten”, zegt hij stellig. Wel zocht hij zijn grote vriend nog even op om er een selfie mee te nemen.

Pim Ras met het VAR-kastje, waar een blaadje tegenaan geplakt zit met ‘do not move’ en ‘do not touch’. Foto: Pim Ras

Naast de selfie leverde de wedstrijd tegen Roemenië nog meer mooie plaatjes op. “Het was leuk om te fotograferen, want er gebeurde een hoop: Nederland won eindelijk en maakte ook weer eens wat doelpunten. Nadat Malen de 3-0 scoorde kwam hij heel mooi op me af rennen, in mijn lens juichend. Dan weet je dat het wel hebt”, blikt Ras tevreden terug op de wedstrijd.

Zaterdag staat Ras weer langs de lijn om te fotograferen bij de kwartfinale tussen Nederland en Turkije. Zolang Nederland meedoet, is hij daar ook. Welk beeld hij nog hoopt te schieten? “Ik wil heel graag een keer de foto maken van het Nederlands elftal met de beker in handen. Dat is fantastisch als je dat hebt.”