Jos van Leeuwen geëerd met expositie in Tramtunnel Den Haag

Ter ere van de 782ste verjaardag van Den Haag schittert van 6 september tot 2 december het werk van persfotograaf Jos van Leeuwen in De Galerij van de Tramtunnel bij halte het Spui. De expositie is gratis toegankelijk en geeft een fantastisch tijdsbeeld van de hulpdiensten in actie, de Haagse politiek en andere nieuwswaardige gebeurtenissen die Van Leeuwen vastlegde.

Zo’n zestig jaar geleden werd bij de Haagsche Courant de eerste nieuwsfoto van Jos van Leeuwen gepubliceerd en sindsdien legde hij een archief aan van inmiddels wel 58.000 foto’s. Voor zijn werk won hij meerdere fotoprijzen en nog altijd trekt hij er dag en nacht op uit met zijn camera. Niet voor niets dus dat de voorganger van prijs voor Nieuwsfoto van het Jaar zijn naam droeg.

Op 6 september om 16:45 uur opent burgemeester Jan van Zanen de expositie. Van deze datum, 782 jaar geleden, dateert het oudste document waarin de stad Den Haag wordt genoemd. Aanrader om een bezoekje te brengen langs dit bijzondere werk!

Alvast een voorproefje: