Op de website van het AD worden regelmatig privéfoto’s gepubliceerd; foto’s die gemaakt zijn door getuigen of andere betrokkenen. Zo ook een foto van dode schapen die vorige week is gemaakt door de getroffen schapenhouder. ‘Zolang de foto van hoge nieuwswaarde is, maakt het minder uit door wie die is gemaakt’, zegt Wilco Willemsen, beeldredacteur bij het AD.
Op de foto staat een deel van de dode schapen die gevonden zijn in een Fries weiland. De schapenhouder, en fotograaf van de foto, denkt dat het werk van een wolf was. Dat deze privéfoto uiteindelijk is gepubliceerd, is niet uitzonderlijk; volgens Willemsen worden er dagelijks privéfoto’s gepubliceerd. ‘Dat gebeurt vaak via de verslaggever, zij leggen het contact met getuigen en sturen het beeld weer naar ons door’, zegt hij.

Het gebruik van privéfoto’s
Willemsen: ‘Iedereen heeft tegenwoordig een telefoon en kan foto’s maken, dus ook van nieuws.’ Soms zijn de foto’s van getuigen bruikbaarder dan de foto’s van professionele fotografen. ‘Professionele fotografen zijn daarna vaak ook op locatie, maar misschien een uurtje later. Daardoor heeft die foto soms minder nieuwswaarde dan de ‘privéfoto’. We kiezen gewoon de beste nieuwsfoto.’
Ongeveer één op de tien foto’s op de website van het AD zijn privéfoto’s, de rest is wel gemaakt door professionele fotografen. ‘We gebruiken de foto’s van niet-professionelen dus zeker wel, maar de meeste beelden die wij publiceren zijn professional’, zegt Willemsen. ‘Gelukkig maar, want dat zijn vaak wel de mooiste beelden om naar te kijken.’
Eisen aan privéfoto’s
Behalve dat privéfoto’s niet te klein of te wazig mogen zijn, worden ze vaak niet uitgebreid gecheckt. ‘Het gebruik wordt op basis van vertrouwen gedaan. Als we het vermoeden hebben dat het beeld niet echt is, dan checken we het wel. Dat was bij de foto’s van de schapen niet nodig; het is namelijk niet de eerste keer dat dit gebeurt’, zegt Willemsen. De bronnen worden daarentegen wél gecheckt: ‘We halen bijvoorbeeld niet zomaar een beeld van sociale media.’
Invloed op fotojournalisten
Willemsen is ervan overtuigd dat het gebruikmaken van privéfoto’s geen effect heeft op fotojournalisten. Hij vertelt: ‘Het is niet zo dat ze niet meer nodig zijn, want dat zijn ze wél. Het is niet dat we hen negeren, het is soms gewoon zo dat er geen betere, professioneel gemaakte foto’s beschikbaar zijn.’ Voor Willemsen gaat het puur om de beste nieuwsfoto. ‘Gelukkig is er in de meeste gevallen wel een professionele fotograaf aanwezig, zoals voor portretten; die worden bijna altijd door hen gemaakt.’